۱۳۹۱ مهر ۱۹, چهارشنبه

مرزبندي براي "آزادي بيان" هموار کردن راه براي به بند کشيدن"آزادي بيان" است


نتشار قسمتي از فيلم "زندگي محمد" در فضاي مجازي(يوتوب)، خبر سازشده است. اين فيلم به کارگرداني "سام باسيل" در آمريکا ساخته شد و قبل از انتشار در يوتوب فقط يکبار درسالني در هاليود به شکل خصوصي نمايش داده شده است و قرار بر اين بوده که در سالگرد حادثه يازده سپتامبر در کليساي تري جونز (کشيشي که قرآن را آتش زد) به نمايش عمومي گذاشته شود ولي نمايش اين فيلم در کليسا لغو شد. با اين حال قسمتي از اين فيلم توسط تعدادي از قبطيان مهاجر مصري در يوتوب انتشار پيدا کرد.
به دنبال انتشار فيلم،اعتراض هاي مسلمانان تحت تحريک بنياد گريان اسلامي در کشورهاي مصر، ليبي،يمن و...آغاز شد. در نتيجه اين اعترض ها در همان روزهاي اول سفيرآمريکا به قتل رسيد واين  شورش و بلوا هنوز در حال قرباني گرفتن از مردم است. فتوا آيت الله ها و مفتي ها براي کشتن کارگردان و عوامل اين فيلم يکي پس از ديگري صادر شد  وعلاوه بر آن جايزه هائي براي تشويق به اجراي اين آدمکشي تعيين گرديده است.
فيلم "زندگي محمد" بدون شک، يک فيلم سطح پائين چه از لحاظ ساخت و چه سناريو است و توسط مسيحان تندرور عليه مسلمانان ساخته شده که در بين خود مسيحيان هم با انتقاد هاي زيادي روبرو مي باشد. اين فيلم مذهب را به نقد نمي کشد بلکه در تلاش است که براي مسيحيت وجه کسب کند و با به سخره گرفتن محمد سعي دارد که مسيح را تبليغ کند.
اما فارق از اهداف ساخت وانتشار اين فيلم، بايد گفت در جامعه امروز آزادي بيان شرط اول رهائي از تحجروناداني است.آزادي بيان مرز ندارد و نبايد براي آن،  به اسم احترام به اعقايد و احساسات ديگران مرز و بند گذاشت. اين مرز بندي ها به هر شخص يا گروهي اجازه مي دهد که در مقابل هر سخني  که مخالف با اهداف و اعقايد خود ببيند، هر گونه خشونتي را انجام دهند. بر مبناي همين استدلال، بنياد گراياني به مانند طالبان وجمهوري اسلامي ايران به خود اجازه هر جنايتي را مي دهند. جواب هر انساني که  درباره هر موضوع و يا هر پديده اي نظر خود را اعلام کند، مرگ نيست. روحانيون اديان بر بال تعصب هاي ديني سوار هستند و ادامه حياتشان در ايجاد تقدس مي بينند.
اين شيادان در طول تاريخ  با ايجاد تقدس و نسبت دادن مالکيت اين تقدس به مردم، براي خود حاشيه امنيت ايجاد کرده اند و هرجا که منافع خود را در خطر ديده اند با تمام قوا در مقابل آن ايستاده اند. مرزبندي براي "آزادي بيان" هموار کردن راه براي به  بند کشيدن"آزادي بيان" است خواه اين مرزبندي از طرف بنياد گرايان مذهبي باشد، خواه از طرف روشن فکران.
حق طبيعي هر انسان درک آزادانه از محيط اطرافش است و به طبع آن حق دارد برداشت خود را اعلام کند در اين فرآيند است که آگاهي زائيده مي شود. عده اي معتقدهستند  چون محمد براي مسلمانان مقدس است هيچ کس حق ندارد از او چهره اي خارج از تعاريف مسلمانان ارائه دهد تا با احساسات آنان بازي نشود. حال سوال اينجاست، افرادي که از محمد ودينش برداشت ديگري دارند کجا بايد تبادل نظر کنند؟ آيا اين افراد نبايد نظر خود را اعلام کنند و از جامعه جواب بگيرند؟ به طور حتم اين افراد هم بايد نظر خود را اعلام کنند و جواب آنها هم حکم مرگ نيست . روحانيون با اين احکام مي خواهند فضائي را ايجاد کنند تا ديگر هيچکس  جرات نکند  اسلام را به زير تيغ نقد بکشد . منطق دين خشونت است و در زمان حال اسلام سياسي پرچمدار آن و مجريان آن براي حفظ قدرت از هيچ جنايتي کوتاهي نخواهند کرد.
امروز بر همه ما واجب است که اجازه ندهيم آزادي بيان با استدلا ل هاي فريبکارانه به زنجير کشيده شود و با دست خود به بازار دکان داران دين رونق دهيم . فيلم" زندگي  محمد" يک نظر است و بايد آزادانه مطرح شود و منتقدان آن هم بايد در فضائي بدور از خشونت نظرشان را اعلام کنند.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر