۱۳۹۱ آذر ۱۲, یکشنبه

:ادامه انقلاب مردم مصر، اینبار علیه مرسی و دولت اسلامگرا!


بدنبال اقدام روز پنجشنبۀ ˈمحمد مُرسیˈ رئیس جمهور مصر،  در صدور بیانیۀ قانون اساسی، قاهره روز جمعه شاهد برپایی تجمع موافقین وی در مقابل کاخ ریاست جمهوری و همچنین تظاهرات مخالفین مُرسی در میدان التّحریر بود. به گزارش خبرگزاری آلمان از قاهره ، محمد مرسی روز پنجشنبه اصلاحاتی در قانون اساسی را امضاء کرد که تصمیماتش را از بازنگریهای قضایی مصون می دارد. این گزارش حاکیست، محمد مرسی روز پنجشنبۀ هفتۀ گذشته، با صدوراین بیانیه، مجمع مؤسّسان قانون اساسی و مجلس شورا را از منحل شدن توسط دستگاه قضائی مصون کرد که این اقدام وی با مخالفت نیروهای مدنی که این اقدام را زمینه سازی برای نوع جدیدی از دیکتاتوری خواندند، روبرو شد. طبق بیانیۀ قانون اساسی جدید مصر، دادستان کل مصر از قدرت برکنار شد!
در تظاهرات مخالفین مرسی، تظاهرکنندگان که به دعوت نیروهای سکولار، اتحادیه های کارگری و نیروهای سوسیالیست و نیروهای مدنی و با مشارکت دهها هزار نفر برپا شد، علیه محمد مرسی و اخوان المسلمین شعار سردادند. همچنین در تظاهرات موافقین تصمیم های اخیر رئیس جمهور مصر که توسط اخوان المسلمین و جریان سلفی در برابر کاخ ریاست جمهوری برپا شد، سخنانی توسط برخی از نمایندگان جریان سلفی مصر در حمایت از تصمیم های مرسی، ایراد شد، که همین جمایت جریانات تندروی راست اسلامگرا، خود نشان از مقدمات ایجاد دیکتاتوری ای دیگر از نوع خمینی میباشد
. این تظاهرات زمانی بر پا شد که مصر شاهد اوضاع وخیم اقتصادی نیز می باشد و آقای مرسی بجای ساماندهی اوضاع نابسامان اقتصادی بدنبال اقتدارگرایی خویش است. تصمیمات مُرسی برای تشکیل یک دیکتاتوری از نوع اخوان المسلمین و سلفی، با هشیاری مردم انقلابی مصر افشا گردیده و مردمی که تجربۀ دیکتاتوری از این نوع را پیشتر در ایران دیده بودند، با افشای بیانیۀ مرسی به میدان التحریر(آزادی) ریختند و علیه مرسی فریاد زدند که "دیکتاتوری هرگز، اسلام سیاسی هرگز" و شعار دادند که اسلام سیاسی و دیکتاتوری جدید را بهیچ وجه نمیخواهند.
همچنین هشدار کارشناسان و سیاستمداران مصر از احتمال وقوع کودتای نظامی بمنظور پایان دادن حرکت هشیارانۀ مردم نیز میرود، که این نیز نشانگر چهرۀ حقیقی جناح بالصطلاح دمکرات و لبخند به لب اسلام سیاسی ، از نوع اخوان و مُرسی ست و بمنظور اقتدارگرایی اسلام سیاسی و بی حقوقی عموم اقشار جامعۀ مصر، و این اقتدارگرایی  بنوعی جزئی جدایی ناپذیر از اسلام سیاسی است. بعبارتی انقلاب "نان، آزادی و کرامت انسانی" مردم انقلابی مصر علیه دیکتاتوری و بی حقوقی عموم مردم که از سال پیش با تجمع مردم در میدان التحریر آغاز و منجر به فروپاشی دیکتاتوری حُسنی مبارک گردید، سردمداران زر و زور را واداشت تا اینبار اهرم مذهب را وارد معادلات خود کرده و مجدداً بخواهند دیکتاتوری را به مصر بازگردانند و بنوعی همچون انقلاب 57 ایران، جریان انقلاب را قربانی سود جویی ها و مطامع خویش سازند. اما مبارزه در مصر ادامه دارد و مردم نشان میدهند که زیر بار دیکتاتوری و استبداد و استثمار نمیروند. مصر دوره حساسی را پشت سر میگذارد و نیروهای چپ و سکولار وظایف سنگینی به دوششان است.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر